SP Eemsmond gaat symbolisch tientallen lege kinderschoenen aanbieden aan gemeente Eemsmond

25 november 2012

SP Eemsmond komt op voor de kinderen van de rekening.

In Eemsmond voltrekt zich een stille tragedie. Zonder gezicht, zonder geluid, maar toch is het er. En het is schrijnend, want het treft de allerkleinsten van de dorpen, zonder dat zij er iets aan kunnen doen. Er moet wat gebeuren.

Armoede is een breed, betrekkelijk begrip.

Thuis is te weinig geld voor een gezonde maaltijd, schoolreisjes, nieuwe kleren of een verjaardagscadeautje voor vriendjes. Kinderen die deze dagen hun schoen zetten treffen die steeds vaker leeg aan de volgende ochtend.

Wij vinden dat het zo niet langer kan.

Afgelopen periode hebben we onderzoek gedaan naar armoede onder kinderen in onze gemeente.

Ongeveer 1 op de 6 kinderen in Eemsmond groeit op in armoede.

De afgelopen weken hebben we vele  kinderschoenen ingezameld. Deze schoenen worden dinsdag 27 november aangeboden aan de heer van Neer, sr. beleidsmedewerker, en de heer Swart, hoofd afdeling samenlevingszaken.

Om de armoede zichtbaar te maken zullen wij tientallen lege kinderschoenen, hét symbool voor kinderen die opgroeien in armoede, aanbieden aan de gemeente Eemsmond.

SP Eemsmond wil dat het college er bij het Rijk op aandringt dat er een plan moet komen om de armoede onder kinderen in Eemsmond en de rest van Nederland op te lossen. Ondanks de crisis zijn wij een rijk land en een rijke gemeente, als we eerlijker delen hoeft in de toekomst geen kinderschoen meer leeg te staan. Laat de kinderen niet de rekening krijgen van de crisis!

Schoentjes die herbruikbaar zijn, doneren wij na de actie aan de voedsel/kledingbank  het  Hogeland.