Herindelen, wat vind jij?

28 maart 2015

Herindelen, wat vind jij?

31 Maart moeten we in gemeenteraad van Eemsmond een besluit nemen over de herindeling.

Het besluit waar we het over hebben is hier te vinden:

Kort samengevat:

Het college standpunt:
  1. Het gemeentebestuur van Eemsmond spreekt zich uit voorstander te zijn van het blijven van een zelfstandige gemeente en te blijven inzetten op vormen van slimme samenwerking. Op het moment dat de raad constateert dat de wereld om ons heen verandert zal een besluit tot herindeling ter overweging worden genomen.
  2. De gemeente Eemsmond en de Eemshaven zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Er is sprake van ondeelbaarheid. Het gemeentebestuur zal zich hier te allen tijde sterk voor maken.
  3. Mocht u als raad concluderen dat de wereld inderdaad verandert en daarmee een herindeling onvermijdelijk is geworden, willen wij u voorstellen om een principe besluit voor herindeling te nemen waarbij u zich uitspreekt voor een herindeling van de gemeenten Appingedam, Bedum, Delfzijl, Eemsmond, de Marne, Loppersum en Winsum en dit samenstel van gemeenten als bestuurlijke schaal vast te stellen. Deze nieuw te vormen gemeente voldoet immers het meest aan de toetsings- en afwegingsfactoren die aan de orde zijn.
Het Principe raadsbesluit van 31 maart:

• kennis te nemen van de rapportage 'uitkomsten verkenning herindeling  Noord Groningen' waarin de uitkomsten van de drie deelonderzoeken  (aangaande de strategische agenda, de burgernabijheid en de financiële  aspecten) staan verwoord en in samenhang worden gepresenteerd;
  • dat Eemsmond en Eemshaven onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden;
  • dat Eemsmond liever zelfstandig blijft, maar als de wereld om ons heen  verandert zal Eemsmond mee (moeten) doen en opteert Eemsmond  voor een opschaling/ herindeling voor een nieuwe gemeente "Van Lauwerszee tot Dollard tou" ofwel de G7;
Wat staat hier eigenlijk?
Dat we in principe niet willen herindelen maar als de wereld om ons heen verandert, de raad daar wel alsnog mee in kan stemmen. Waarbij nu in principe op voorhand gekozen wordt voor de G7, “Van Lauwerszee tot Dollard tou”. De Eemshaven en Eemsmond blijven 1.

Hoe staat de SP hierin?
Net als onze provinciale statenfractie zegt, we zijn de bestuurlijke arrogantie van de provincie zat. De afgelopen tijd is er flink druk op de ketel gezet. Nu met de uitkomst van de verkiezingen is het duidelijk dat dit breder gedeeld wordt.

SP Eemsmond is in principe geen tegenstander van herindelen, mits deze van onderaf gedragen is. Deze herindeling en het hoge tempo is tot voor kort van bovenaf opgelegd door de provincie en andere kartrekkers. Duidelijk is dat er weinig voordelen zijn voor de inwoners van Eemsmond t.o.v. de nadelen. Dat kwam ook naar voren tijdens de dorpenrondes, de uitkomsten hiervan zijn ook terug te vinden via de gemeente site evenals de onderzoeken en rapporten over dit onderwerp.

Er zijn drie hoofdzaken benoemd, ook wel de majeure uitdagingen genoemd.

1. Strategische agenda (leefbaarheid, aardbevingen, havens)
  2. Burgernabijheid (afstand tot de burger en samenwerking met de burger)
  3. Financiële gevolgen (wat kost het ons, want dat is een ding wat zeker is, financieel gaan we er flink op achteruit)
Zelf denken wij dat nu de druk van de ketel is, er de tijd genomen moet worden om te investeren in intensieve samenwerkingen, welke een voorbereiding kunnen zijn op een eventuele gemeentelijke fusie. Daarnaast zouden we willen dat serieus onderzocht wordt of het een optie is te komen tot een ambtelijke fusie, of een andere samenwerkingsvorm. Uitgangspunt van de SP in die samenwerking is, “Samen sterk, vanuit eigen basis”.
Graag zouden wij voordat we maandag ons standpunt definitief innemen jullie willen vragen ons mee te geven hoe jij er over denkt.  Dat kan via de mail naar:

Wij zien jullie inbreng graag te gemoed!

Vriendelijke Groet,
Namens de SP fractie: