Inclusie in Oldenzijl

Inclusie in Oldenzijl

Foto: Sandra Herkströter

Doodstil, 14 juni 2019

Vandaag was ik met Linda Visser bij de opening van Ik & Zorg in Oldenzijl. Ik & Zorg is een bijzonder woonproject waar ook dagbesteding wordt gegeven. Eric en Gea, de initiatiefnemers spreken niet over cliënten, bewoners of mensen met een beperking, ze spreken over de jongens en meiden daar.

Uitgangspunt is gelijkwaardigheid en menselijke waardigheid. Rondkijkend in het oude schoolgebouw wat omgetoverd is tot een fijne plek dacht ik: "Wat fijn dat je hier kunt zijn wie je bent, zonder oordeel, zonder waarden te hangen aan wat je niet kunt." De lamme helpt de blinde is voor Eric en Gea een uitgangspunt. Bij Ik & Zorg kijkt men dus niet naar de beperking maar juist naar de mogelijkheden. Wat een mooie mini-inclusieve samenleving en wat kunnen we veel leren van deze aanpak.

Iedereen spreekt over het “niet in hokjes plaatsen” van mensen. Toch worden we daar nog dagelijks mee geconfronteerd. Heb je tijdelijk ondersteuning nodig omdat het leven even erg zwaar is val je onder mantelzorg of WMO. Heb je langdurig of structureel zorg nodig, WLZ. Hulp nodig bij meedoen in de samenleving maar heb je wel eigen kracht? Dan komt de participatiewet om de hoek. Weinig eigen kracht? Dan heb je juist recht op dagbesteding.

We zijn allemaal mensen, we wonen allemaal op dezelfde wereld en ademen dezelfde lucht. We zijn niet gelijk maar wel gelijkwaardig. Diversiteit is mooi, onderscheid maken is naar. Laten we een voorbeeld nemen aan de mini- inclusieve samenleving in Oldenzijl en samen dansen in plaats van
muren te bouwen.

Diversity is being invited to the party, Inclusivity is being asked to dance

Nimisha Girijan.