Agnes Bakker vd SP Statenfraktie maakt zich ernstige zorgen over Waddenzee lozingen door Friesland-Campina

24 november 2022

Agnes van de SP Statenfraktie: “Tot onze schrik zagen we op 5-11 in het TV programma Pointer dat het toezicht op lozingen in de Waddenzee door Friesland-Campina rammelt".

En even later stond in het DVHN: Afvalwater van zuivelfabriek Bedum wordt al jaren geloosd in de Waddenzee. Tijdens inspecties door de Omgevingsdienst Groningen zijn overschrijdingen aan het licht gekomen. Zo zijn er via de zgn HoWa-leiding tonnen fosfaten, stikstof en andere stoffen geloosd.

Ook de Waddenvereniging maakt zich ernstige zorgen over deze situatie.

Agnes heeft op 7 november i.s.m. anderen hierover vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten. Zo is onder andere gevraagd of het College van de lozingen op de hoogte is, of de verouderde vergunning van Friesland-Campina nog wel van toepassing is, welke overschrijdingen zijn gesignaleerd, hoe te handhaven, hoe het staat met de VKA afvalwaterleiding welke ook uitmondt in de Waddenzee?