Geslaagde dag met Emile Roemer in Eemsmond.

8 april was Emile Roemer te gast bij SP Eemsmond.

Het was een druk programma, maar het locale SP bestuur kijkt terug op een zeer geslaagde dag:

“We wilden Emile de veelzijdigheid van Eemsmond laten zien, het contrast tussen de kleine haven bij Noordpolderzijl met lunch bij het Zielhoes en de grote Eemshaven met de groeiende industrie." In de Eemshaven is er gesproken met een woordvoerder van Groninger Sea Ports en daarna is er een spectaculaire boottocht gemaakt door de haven.

Vanuit de Eemshaven gingen we naar Koningsoord, een buurtschapje onder de rook van de Eemshaven waar we een keukentafelgesprek hadden met wat bewoners.

Voor het diner schoof Emile met 3 bestuursleden van SP Eemsmond aan bij de NOVO, waar een groep cliënten samen met een professionele kok voor hem gekookt had.

Doel van dit diner was onder andere de cliënten zelf hun zorgen voor de toekomst uit te kunnen laten spreken en te laten zien hoe zij nu wonen, leven en werken.

SP Eemsmond heeft met de cliëntenraad afgesproken op korte termijn hierover verder in gesprek te gaan.

Emile’s dag in Eemsmond werd afgesloten met een openbare avond in een zaal met zo’n 150 mensen in hotel het Gemeentehuis te Uithuizen. Voor de pauze vonden er gesprekken plaats over de leefbaarheid in Eemsmond en over de bevingen.

Roemer had een uitgesproken mening over de gaswinning: “De gaswinning moet onmiddellijk beperkt worden om grotere bevingen te voorkomen. In de Tweede Kamer tekent zich  een meerderheid af die direct maatregelen wil nemen om de schade door aardschokken, die de gaswinning veroorzaakt, zo veel mogelijk te beperken.”

Na de pauze lagen er vanuit de zaal rond de 50 vragen welke door Emile Roemer beantwoord zijn.

Rond 22.00 vertrok Emile Roemer moe, maar vol indrukken van de inwoners en onze prachtige gemeente weer richting Boxmeer.