Fractie nieuws

Nieuws vanuit de fractie

Uitgangspunten Huishoudelijke hulp

Het onderwerp uitgangspunten notitie Huishoudelijk Hulp (HH) stond 24-4-2014 op de agenda. Door alle onduidelijkheid is er nog geen besluit genomen over de invulling en uitvoering hiervan. Het verzoek vanuit de raad om tijdig geinformeerd en meegenomen te worden in dit proces is geaccepteerd. Daar er dus geen grote knopen doorgehakt werden was het wel tijd om duidelijk te maken wat onze uitgangspunten zijn.

Dirkje Voskuil heeft hier haar maidenspeech voor ingezet:

• Er is nog steeds veel onduidelijkheid hoeveel geld er nu precies beschikbaar is voor de WMO, dus ook de huishoudelijke ondersteuning.
  • De SP is van mening dat ondanks deze onzekerheid het goed is alvast kaders en aanvullingen te formuleren.

Veel mensen maken zich zorgen en mantelzorgers en vrijwilligers voelen zich niet gehoord en erkent omdat de boodschap is:

Er moet bezuinigd worden, vraag dus maar hulp aan familie, buren, vrienden.

Er wordt voorbij gegaan aan het feit dat er al veel hulp door het netwerk van de cliënt wordt geleverd. We moeten voorkomen dat de mantelzorgers overbelast worden, waardoor de cliënt overgaat naar een duurdere voorziening.

• Zorg daarom als gemeente dat initiatieven vanuit de vrijwilligers en mantelzorgers worden gefaciliteerd. Werk samen met en ondersteun deze groepen mensen in plaats van het omlijnen van verantwoordelijkheid.
  • Sta open voor initiatieven vanuit de burgers, wees kritisch, maak gebruik van kennis en kunde die er al is. Indien een initiatief zinvol en toekomstbestendig lijkt, draagt de gemeente binnen de mogelijkheden die er zijn zorg voor het faciliteren hiervan.
  • Huishoudelijke ondersteuning is meer dat alleen schoonmaken en de doelstelling" iedereen heeft recht om in een schoon huis te wonen" is dan ook beperkt omschreven.
  • Huishoudelijke ondersteuning is ook begeleiding en signalering, ook al kan de cliënt de regie voeren.
  • De keuze om HH 1 of 2 in te zetten zal niet gemakkelijk zijn, maar er zal hoe dan ook bezuinigd moeten worden, dus ook kijken naar de financiële draagkracht van de cliënten.
  • Andere zorg hoeft niet per definitie slechter te zijn. Vraag de aanbieders, cliëntenraden en mantelzorgers hierover mee te denken.

Een algemene voorziening vermindert de bureaucratie en bevordert de eigen kracht en regie van de cliënt. Voordat HH1 wordt vastgesteld door de WMO consulent dient eerst inzichtelijk te worden gemaakt volgens welke criteria wordt bepaald wie in aanmerking komt voor WMO zorg  (besluitvorming) en welk instrument wordt hiervoor gebruikt? Vragenlijst?

De WMO consulenten dienen voldoende kennis te beheersen om de zorgvragers goed te kunnen consulteren. Dit gaat om inhoudelijke en procesmatige ondersteuning. Denk ook aan omgaan met agressie en frustratie bij cliënten en cliënten met een stoornis of handicap.

Als er tijdens het gesprek goed naar de cliënt geluisterd wordt kun je samen tot bewustwording en een oplossing komen die acceptabel is voor de cliënt. Ook aandacht voor keus in natura of PGB. Waar is de cliënt het meest bij gebaat.

Bij verschil van inzicht: een eenvoudige klachtenprocedure, snelle afhandeling.

SP vindt dat de WMO consulent gezocht moet worden binnen de gemeente en niet vanuit een onafhankelijk bureau moet worden gezocht. Deze organisaties hebben vaak geen binding met de regio en een commercieel belang in de hoeveelheid indicaties waarop ze worden afgerekend.

Dus samenvattend:

• Altijd een gesprek
  • instrument om vast te kunnen stellen wie in aanmerking komt voor welke zorg.
  • deskundige WMO consulent
  • Input van vertegenwoordigers van Clientenraden, mantelzorgers en zorgaanbieders.
  • geen concurrentie.
  • Samenwerking tussen de aanbieders en innovatie, geen concurrentie.
  • Kosten naar draagkracht
  • Goede klachtenregeling.
  • Keuze tussen hulp in natura en PGB.