SP Eemsmond trapt af!

3 februari 2014

SP Eemsmond trapt af!

Zaterdag 1 februari was het zo ver. De start van onze campagne voor de gemeenteraad verkiezingen 2014.  Vanuit Uithuizen zijn we op tour door de gemeente gegaan en hebben we alle dorpskernen bezocht met een plaatselijk doel. Ter plekke hebben we de aftrap gedaan niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk.  Met de rode bal recht in het doel, we hebben daarbij de belofte gedaan dat we terugkomen! Want dat is waar we voor staan: SP Eemsmond op straat en in de raad. Samen met, door en voor de mensen waar het om gaat.

In Uithuizen zijn we van start gegaan met alle 9 kandidaten op de lijst(Kandidatenlijst). Midden op de Blink wat in plaats van een bruisend centrum een leeg en sfeerloos plein is.

Een bruisend Uithuizen begint bij de Blink

Door naar Warffum, als symbool voor opgroeiende en schoolgaande jeugd en alles wat daarbij komt kijken. De jeugd van Eemsmond heeft recht op een veilige leefomgeving, ontwikkeling en onderwijs in de buurt. Hier staan wij wij voor.

Geef jongeren de ruimte en mogelijkheden

Onze tour vervolgde naar het Berlagehuis in Usquert, naast de molen Eva en het Zielhoes te Noordpolderzijl, een voorbeeld van de vele pareltjes in onze gemeente waar we zuinig op moeten zijn.

Usquert een dorp met cultuur en historie, koester de pareltjes van Eemsmond

In Rottum, is er sprake van (on)zichtbare gevolgen van de  aardbevingen maar ook gevaarlijke verkeerssituaties in het dorp. Beiden staan in direct verband met het onderwerp veiligheid, wat nu in Eemsmond meer speelt dan ooit.

Rottum veilig!

Even verder op is Stitswerd stappen we uit in de berm. In dit gebied is het op de landweggetjes nog niet overal veilig om elkaar te passeren. Helemaal in combinatie met nat weer en grote (landbouw)voertuigen.

Veiligheid voorop, brede passagestroken landbouwverkeer

Het Schienvat in Kantens is samen met de school, peuterspeelzaal, jeugdhonk en het verenigingsleven het kloppend hart van het dorp. Een dorp waar van alles te beleven is door de inwoners zelf georganiseerd.

Dorpsactiviteiten, de kracht van Kantens!

In onze gemeente zijn veel kleinere kernen waar het mooi landelijk wonen is. In deze kleine dorpen is het van belang dat er plek voor iedereen is. Eppenhuizen is hier een goed voorbeeld van, het aantal huurwoningen is hier minimaal.

Jong en oud recht op een betaalbare woning

Om de kernen leefbaar en aantrekkelijk te houden zijn bepaalde voorzieningen een voorwaarde. Zo ook de dorpshuizen en kleine scholen, voetbalvelden en speeltuinen.

Leven in Zandeweer nu en in de toekomst

leven in Zandeweer nu en in de toekomst

Onlangs was er in Doodstil nog een manifestatie tegen de gevolgen van de bevingen. Iets wat verder gaat dan de gemeentegrenzen. Onze gemeente kan wel degelijk een rol van betekenis hebben, namelijk het vertegenwoordigen van de inwoners. Hier ook naar handelen en kritisch op toezien dat deze echt gehoord wordt.

Doodstil leeft, en hoe!

Even uitwaaien op de dijk in Oudeschip. Aan de ene kant de industrie van de Eemshaven aan de andere kant het plattelandsdorpje. Waarvan de toekomst nooit zeker lijkt te zijn.

Wel de lasten niet de lusten van de industrie? Laat Oudeschip leven!

In Oosteinde zie je aan de horizon de kolencentrale, een vervuilende en verouderde manier om energie te winnen die de gezondheid van omwonenden en het milieu niet ten goede komt.

OostEINDE aan de vervuilende kolencentrale

De steunstee in Roodeschool is een mooi voorbeeld van laagdrempelige hulp dicht bij. Er komen veel extra hulp en zorg taken naar de gemeente toe gepaard met bezuinigingen. Uw zorg is onze zorg!

Steunstee als voorbeeld van informatievoorziening in de gemeente

Ondanks het verkeersbord waarop de maximumsnelheid van 30 kmpu staat, blijkt dat veel automobilisten de drang hebben om het gaspedaal verder in te trappen bij het zien van een lange rechte weg. In zulke gevallen is het zaak om met de omwonenden om de tafel te gaan en samen te komen tot een oplossing.

Veilig op de fiets ook in Oosternieland

Mooi om te zien hoe de school en het dorpshuis samenwerken en in het zelfde nieuwe gebouw gehuisvest zijn. Samen met de oude kerk vertegenwoordigen ze de ziel van Oldenzijl.

Het kloppend hart van Oldenziel (Schutsluis en Lutje Brussel)

Het kloppend hart van Oldenziel (Shutsluis en Lutje Brussel)

We eindigen in Uithuizermeeden, bij de bibliotheek. We hebben genoten van de prachtige kernen, we hebben weer veel gehoord en gezien waar er werk aan de winkel is. Daarom SP Eemsmond, voor de verandering, op straat en in de raad.

Leven = lezen = ontwikkelen = bibliotheek open!

Fotografie: Frie Andringa