Persbericht: Nieuwe coalitie in Eemsmond

18 april 2014

Persbericht: Nieuwe coalitie in Eemsmond

GemeenteBelangen Eemsmond (GBE), SP, CDA en ChristenUnie (CU) hebben elkaar gevonden in een coalitieakkoord met de titel "Eemsmond: goed voorbereid op de toekomst". Het nieuwe college kent vier wethouders: Harald Bouman (GBE), Sandra Herkströter (SP), Harrie Sienot (CDA), en Theo Berends (CU), die nu nog wethouder in Haren is. Op woensdag 23 april wordt in een aparte raadsvergadering om 19.30 uur het nieuwe coalitieakkoord aan de gemeenteraad voorgelegd.

De nieuwe coalitie gaat uit van continuïteit van bestuur, maar heeft ervoor gekozen om in een nieuw coalitieakkoord uit te gaan van een aantal prioriteiten. Ondanks stelselwijzigingen wil men het sociale beleid grotendeels in stand houden. De coalitie wil gelijktijdig een discussie over kerntaken starten: wat doet de gemeentelijke overheid wel en wat niet en mag er van burgers en organisaties worden verwacht. Deze discussie is ervoor bedoeld om te kijken hoe bezuinigingen van het Rijk en financiële tekorten op de begroting van de gemeente opgevangen kunnen worden.

Ook wordt ernaar gestreefd om Eemsmond aantrekkelijk te laten zijn voor jong en oud, waarbij er ruimte is voor initiatieven van inwoners - ook met betrekking tot duurzame energie. Daarnaast wil de coalitie een goede en evenwichtige balans tussen de sociale ('zachte') en de ruimtelijke ('harde') infrastructuur; de openbare ruimte is schoon en goed onderhouden en er is aandacht voor 'kleine' ergernissen in die openbare ruimte.

Over de herindeling zegt de nieuwe coalitie "herindelen is een middel en niet een doel op zich. Een besluit hierover moet gebaseerd zijn op toekomstbestendigheid, kwaliteit van dienstverlening,de bestuurlijke nabijheid tot de inwoners en de financiële armslag van de gemeente". Het coalitieakkoord is bijgevoegd.

Formateur Harald Bouman is namens de betrokken partijen opgetogen over het nieuwe college: "De formatie is op een constructieve en zeer prettige wijze tot stand gekomen. We hebben allemaal op persoonlijk en op zakelijk vlak een bijdrage geleverd aan het coalitieakkoord. Het nieuwe college begint dan ook met veel ambitie aan zijn taak: wij zijn er klaar voor!". Het college gaat voor een toekomstbestendig, duurzaam, sociaal en economisch sterk Eemsmond. De wethouders zullen hun taak niet fulltime vervullen, de wethouders Bouman, Herkströter en Sienot staan voor 0,85 fte en wethouder Berends voor 0,6 fte te boek.

De partijen stellen de onderstaande portefeuille-verdeling voor:

Burgemeester Marijke van Beek:

• Openbare orde en veiligheid (inclusief handhaving)
  • Beleidscoördinatie (inclusief gaswinningsdossier en herindeling)
  • Algemeen juridische en bestuurlijke zaken
  • Economische zaken
  • Communicatie (inclusief publieksbalie/klantcontactcentrum)
  • Personeel en organisatie

Harald Bouman, GBE (tevens locoburgemeester):

• Onderwijs (inclusief huisvesting)
  • Beheer openbare ruimte
  • Jeugd en jongeren (inclusief decentralisatie jeugdzorg en Passend Onderwijs)
  • Verkeer en vervoer
  • Accommodatiebeheer (inclusief dorpshuizen en sportaccommodaties)

Sandra Herkströter, SP:

• Wet maatschappelijke ondersteuning (inclusief overige decentralisaties)
  • Maatschappelijk werk
  • Sociale zaken, re-integratie en werkgelegenheid
  • Volksgezondheid

Harrie Sienot, CDA:

• Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
  • Vergunningverlening
  • Kunst en cultuur
  • Grondbedrijf
  • Milieu
  • Welzijn

Theo Berends, CU:

• Financiën
  • Recreatie & toerisme
  • Automatisering

Harald Bouman is sinds 2010 wethouder in Eemsmond; daarvoor zat hij in de Gemeenteraad en was hij actief in het bedrijfsleven in diverse managementfuncties. Sandra Herkströter begint na een carrière in het speciaal onderwijs en bij humanitas enthousiast aan haar eerste politieke functie. Harrie Sienot was actief als ondernemer en is ervaren in politiek Eemsmond; hij is sinds 2006 wethouder, daarvoor was hij o.a. raadslid. Theo Berends is momenteel nog wethouder in de gemeente Haren, waar hij ook raadslid was. Daarnaast is hij zelfstandig ondernemer.