Algemene beschouwingen SP Eemsmond 3-07-2014

8 juli 2014

Algemene beschouwingen SP Eemsmond 3-07-2014

Zoals het college en de raad misschien inmiddels gemerkt heeft, zijn wij als SP kritisch, maar wel met een onderbouwing. Waar de SP vroeger bekend stond als " de tegenpartij" zijn wij liever “voor de verandering”

Een zekerheid in het leven is, dat het altijd onderhevig is aan verandering.

Verandering in de breedste zin:

• de samenstelling van de raad en het college is veranderd,
  • de zorg wordt anders ingericht en komt onder verantwoordelijkheid van gemeenten,
  • onze gemeente verandert qua inwoners,
  • bedrijven, organisaties en instellingen reageren ook weer op de veranderingen.

Neem nou de voorgenomen sluiting van de kleine scholen door het schoolbestuur van “Lauwers en Eems”. Als gemeente heb je daar weinig invloed op, als ouders ook.

Wij roepen op om als gemeente de verantwoording hierin te nemen. Door daar, waar mogelijk, bij te dragen in de dialoog tussen de ouders, inwoners van de dorpen  en het schoolbestuur van “Lauwers en Eems”. Zodat ze er in alle redelijkheid uitkomen, het liefst naar ieders tevredenheid.

Dat kan namelijk, omdat er sprake is van een gezamenlijk belang en ook iedereen begrijpt dat de krimp gevolgen heeft. Laten we de handen ineen slaan als ouders, dorpen, schoolbestuur en gemeente om te zorgen voor bereikbaarheid, kwaliteit en keuze- vrijheid als het om ons basisonderwijs gaat.

De afgelopen twee dagen ben ik bij bijeenkomsten betreffende de sluiting van de kleine scholen geweest, 02-07 was ik in Oldenzijlopeen bijeenkomst van ouders en mensen uit het dorp zelf, daar heb ik aan de ouders en mensen uit het dorp gevraagd welke hartenkreet ik namens hun hier kon overbrengen, dat is:

Onze kleine school is uniek, de samenwerking met het dorpshuis, de kwaliteit, tijd en aandacht die er is voor de leerlingen, ouders uit de wijde omgeving kiezen voor deze school!

In Zandeweer was op hetzelfde moment een bijeenkomst van ouders ,als daar deze vraag gesteld zou worden zouden ze zeker ook met een aantal redenen komen waarom hun school uniek is.

En dat is juist de kracht van de kleine scholen, dat ze uniek zijn.

Maar de ouders weten ook dat er wat gaat veranderen, en daarom willen ze graag dat hun inbreng van waarde is, dat er niet gedacht wordt voor de ouders, maar dat er de inbreng van de ouders  er ook daadwerkelijk toe doet.

Uiteindelijk gaat het om ons allemaal als inwoners van Eemsmond als het de besluiten hier in de gemeenteraad aangaat.

Wij gaan bij besluitvorming uit van :

Nee, mits en Ja tenzij...

Voor het vinden van die tenzij en mits moet je op pad.

De informatie halen bij de mensen waar het om gaat en zo kun je met breed gedragen alternatieven komen welke vaak de grootste kans van slagen hebben.

Ik zal een voorbeeld geven,

Op de vraag of we moeten herindelen is het antwoord:

Nee, Mits een positief antwoord gegeven kan worden op de volgende vragen:

• Is voldoende draagvlak onder de bevolking?
  • Heeft het een toegevoegde waarde voor Eemsmond?
  • Heeft herindelen zeker weten, geen negatieve financiële consequenties ten opzichte van niet herindelen?

Dan kan er van de NEE wel eens een volmondig JA gemaakt worden!

Tijd voor de kadernota. Zonder bruggetje valt de verandering van onderwerp misschien wat rauw op het dak,  bij deze bent u gewaarschuwd.

• De aanpassing in de belastingen betreffen alleen  verhogingen, wat betekent dit voor het streven van de gemeente Eemsmond om laag op de lijst van gemeentelijke heffingen te blijven staan?

Wat betreft de stijging van de sporttarieven wil de SP opmerken dat de toegankelijkheid van mensen met een kleine beurs hier niet onder mag leiden.

Deze mensen, de minima hebben het al zwaar, Door stapeling van regelingen en bezuinigingsmaatregelen, eigen bijdrages etc. komen er straks meer minima en worden verschillen tussen arm en rijk nog groter.

Daarom is het een noodzaak dat er een solide armoede beleid staat, Waarbij gebruik gemaakt wordt van preventieve schuldhulpverlening en budgetteringsvoorlichting. Bijvoorbeeld door middel van het aanbieden van voorlichting en begeleiding aan mensen die een uitkering of voorziening aanvragen, is het misschien te voorkomen dat mensen in de schuldsanering of andere verstrekkende maatregelen terecht komen.

En wat betreft de voedselbank, daar kunnen we kort over zijn, de voedselbank hoort naar rato financieel te worden gesteund door de gemeente.

Eigenlijk is de Sp tegen voedselbanken, het zou niet nodig moeten zijn.

De realiteit is echter anders, daarom roepen we het college op om ook te kijken of erop andere gebieden samengewerkt kan worden met de voedselbank.

Laten we ook goed voor deze vrijwlligers zorgen, dat doe je door te luisteren naar hun wensen en te kijken hoe je hier eventueel in bij kunt dragen.

Er zijn genoeg potentiele locaties in Eemsmond voor opslag met een uitgifte punt bijvoorbeeld, Zodat de mensen uit Eemsmond die het al niet breed hebben niet naar Baflo moeten komen om hun voedselpakket op te halen. Dat kan dichtbij.

Ongeacht of er wel of niet her-in-gedeeld wordt, is het voornemen om op veel gebieden intensief samen te werken met andere gemeenten. Wij vragen ons af in hoeverre er naast de inhoud ook geïnvesteerd wordt in het proces.

• Hoe verloopt de samenwerking binnen de verschillende gemeenschappelijke regelingen.
  • “wat kan er beter” is een vraag die regelmatig gesteld dient te worden binnen samenwerkingsverband. Als het proces goed verloopt komt dat ten goede aan de inhoud en kwaliteit van de resultaten.
  • Het is altijd goed als de regelgeving simpeler wordt en procedures eenvoudiger gaan. Omdat dat vaak het tempo ten goede komt, is een voorwaarde dat hier een gedegen bezwarenprocedure tegenover staat.
  • Er wordt geïnvesteerd in de centrum dorpen, Uithuizen, Warffum en Uithuizermeeden. Is er naast de restauratie van de molen Eva in Usquert ook voldoende oog voor de andere woondorpen waar onze gemeente toch grotendeels uit bestaat?
  • Bij ontwikkelingen van het centrum van Uithuizen en de Blink willen we meegeven dat naast de winkeliers en ondernemers er vooral goed geluisterd moet worden naar de inbreng van de gebruikers en toekomstige gebruikers van het winkel gebied, en de omwonenden.
  • Wij zien graag dat het een ruimte in het dorp wordt waar het borrelt en bruist, een plek voor jong en oud en alles daar tussenin.
  • Het feit dat er op de 538 locatie gewerkt wordt aan het realiseren van een zorgcentrum juichen wij toe. Uiteraard doet het een beetje pijn in het hart dat een plek waar bij velen van ons herinneringen aan kleven, definitief uit het straatbeeld verdwijnt.
  • Wat betreft de ontwikkelingen en uitbreiding van de Eemshaven willen we het college op het hart drukken niet te vergeten dat we niet alleen de meerderheid vertegenwoordigen. Ook de minderheid. Daarmee doel ik op de omwonenden. Naast het belang van de werkgelegenheid dient hun belang ook gewicht in de schaal te leggen bij het maken van keuzes.
  • In de vorige algemene beschouwing werd gesproken over Nijlicht en werd de vraag gesteld of ook nog is wat “we ervan verwacht hadden”. Graag zouden wij willen weten of dit antwoord inmiddels gegeven is en nog up to date is, welke acties zijn er ondernomen?
  • Wordt er als het over de bedragen voor het personenvervoer in de Eemshaven gaat, naast het verplaatsen van het bedrijventerrein van Noordgas Transtport, ook de verplaatsing van het station in Roodeschool meegenomen?

De drie decentralisaties:

In de toekomst zullen deze onderwerpen uitgebreid aan bod komen, wat we graag mee willen geven op voorhand is het volgende:

WMO:

De plicht tot hergebruik bij hulpmiddelen zoals scootmobielen en rolstoelen vinden wij een wijze keuze, mits er ruimte blijft voor maatwerk indien nodig.

En dat dient sowieso bij de zorg het uitgangspunt te zijn, licht waar mogelijk, zwaar waar nodig “hulp op maat”. Waarbij ook zorg gedragen wordt voor goede communicatie over de eigen  bijdrages binnen de WMO.

De zorg kun je enkel goed inrichten als gemeente wanneer je gebruik maakt van de kennis en kunde van de mensen die zorg ontvangen en geven.

Deze mensen weten immers het beste wat wel en niet werkt vanuit hun praktijk ervaring. En dat is uiteindelijk waar het ook allemaal moet gebeuren, in de praktijk.

Wat betreft de CJG en de sociale teams, wanneer is het zover dat deze invulling en opzet 2015- proof is? Dit gezien de belangrijke rol die zij gaan spelen naast de huisartsen in de toegang tot de zorg.

Jeugdzorg:

Het is nog maar 5 maanden na het reces voor dat de jeugdzorg onder de verantwoording van de gemeente komt te vallen.

Er wordt aangegeven dat er pas bij de septembercirculaire duidelijkheid is voor de gemeenten over de financiële consequenties. Wat betekent dit voor de besluitvorming over dit onderwerp.

Zijn wij als gemeente op 1 januari klaar om de jeugdzorgtaak op onze schouders te nemen?

Welke rol en verantwoording gaat de gemeente op zich nemen in het geval dat er een kind in de knel dreigt tekomen?

Wij zouden graag zien dat er voor het misbruik van drugs, wat vaak hand in hand gaat met alcohol met name door jongeren, ook een preventie en handhavingsplan komt.

Participatiewet:

Op termijn wordt er nog de mogelijkheid geboden voor 30.00 beschutte werkplekken, wat betekent dit voor onze gemeente?

Nieuwe jong gehandicapten die wel een vorm van arbeidsvermogen hebben, vallen wel onder de participatiewet en kunnen dus in de bijstand terecht komen. Ons inziens een zeer kwetsbare doelgroep.

Naast hun handicap, waardoor het hebben en volhouden van een baan geen vanzelfsprekendheid is, hebben ze ook nog eens te maken met een hoge jeugdwerkeloosheid in dit gebied. Wat gaat er gebeuren ter ondersteuning van deze kwetsbare groep, die dubbelpech heeft?

De mensen die vanuit de sociale werkplaats op de reguliere arbeidsmarkt aan de slag gaan hebben recht op een goed vangnet. Als het werk vastloopt moet iemand terug kunnen naar een beschermde plek. Je mag mensen immers geen geweld aan doen door het onmogelijke van ze verwachten, die mensen hebben een beschermde werkplek gewoon nodig .

Er wordt gesproken over een verplichte tegenprestatie. De SP is heel duidelijk hierin, vrijwilligerswerk moet vrijwillig blijven, wat niet betekent dat het per definitie vrijblijvend is. Juist de komende jaren komt er een grote druk te liggen op de schouders van vrijwilligers en mantelzorgers.

Dwang en drang is een uiterste redmiddel. Zet in op de krachten van een mens en ga opzoek naar de oorzaak van een probleem. Als iemand een verzoek tot tegenprestatie weigert ga op onderzoek uit naar het “waarom”, wees nieuwsgierig en werk oplossingsgericht.

Belonen wakkert de interne motivatie aan, straffen demotiveert eerder. Wat betreft de vrijwilligers en mantelzorgers, deze moeten wij, als gemeenschap, wel koesteren.

Als laatste over de decentralisaties: Maak het zo moeilijk mogelijk om slechte beslissingen te maken.

Milieu en gezondheid:

Nu de kolencentrale volop proef draait, worden de eventuele negatieve gevolgen voor de gezondheid ook gemeten? is de gemeente ook bekend met klachten van omwonenden als het gaat om geluidsoverlast, met name ‘s nachts ?

Er wordt gesproken over een aantrekkende energiemarkt is dit vooral van toepassing op de groene energie of zwarte kolencentrale?

Het echte groen in Eemsmond. Het is een waardevolle aanvulling, na veel kaalslag en stormen,    de beplanting langs diverse wegen met de resistente iepen.

Maar er zijn ook meerdere dorpen binnen de gemeente, waar bomen zijn gekapt en omgewaaid, herbeplanting met dezelfde bomen zou  ook daar een waardevolle aanvulling zijn.

Naast een gezonde omgeving is gezondheid van lijf en leden de basis.  Er wordt veel geïnvesteerd in sport en bewegen. Daarbij valt op dat er veel in voetbal wordt geïnvesteerd.

Komt dit overeen met de wensen vanuit de inwoners, er zijn immer nog veel meer takken van sport! Maar naast sport ook nog veel meer manieren waarop kinderen uitgedaagd worden hun talenten te ontdekken en ontwikkelen?

We willen het college complimenteren met de aanpak rondom de psychische gevolgen van de bevingen.

Als laatste willen wij bij deze opmerken, dat we bewust geen voorschot hebben genomen op de kerntaken discussie, alhoewel de goede luisteraar deze er her en der vast wel uit kan halen, toch vragen wij in dat licht ons wel een ding af.... is de verharding van het Goliathspad, omdat het tegenwoordig een trouwlocatie is, wel echt een prioriteit?

Dames, Heren, vanuit de voorbereiding op weg naar de gemeenteraad en na drie maanden hier daadwerkelijk aan deelnemen is dit het.  wat wij voor nu kunnen en willen meegeven aan het College.

Bedankt voor de aandacht.