Herindelen? Helaas….

2 april 2015

Herindelen? Helaas….

Dinsdagavond was er een extra gemeenteraads vergadering die geheel in het teken van de herindeling stond. Met een meerderheid van 1 stem heeft de gemeenteraad voor het voortzetten van de herindelingsplannen in de richting van een G 7 gemeente. Of te wel van “Lauwersoog tot Dollard tou”.

We zijn niet “zomaar” tot een tegen stem gekomen. Naast het bezoeken van meerdere informatieavonden, het lezen van de onderzoeksrapporten, aanwezigheid bij de dorpenronde hebben we ook onze leden gevraagd om input. De respons was groot, waardoor we met eer en geweten ons standpunt hebben kunnen innemen. Te lezen in het betoog van onze eerste termijn. Onze dank hiervoor!

Dit betekent niet dat het een gelopen race is. Ook al heeft de raad van Eemsmond besloten in te zetten op een herindeling/opschaling binnen de G7. In de andere raden is eergister ook een raadsbesluit genomen. Er is geen overeenstemming, zoals hier te lezen is:

Voor de SP betekent het zeker niet dat het hier ophoudt. We zullen de ontwikkelingen rondom de herindeling kritisch volgen. Waarbij zaken als de WMO, jeugdzorg, participatiewet, bevingsproblematiek, burgernabijheid en betrokkenheid voor ons de grote uitdagingen zijn. Zoals we gister ook al opmerkten in de raadsvergadering, Kritisch zijn is op zoek naar oplossingen, in plaats van de hakken in het zand zetten.

Link naar PDF betoog eerste termijn: Klik hier

De raadsvergadering terugkijken? Klik hier