Roodeschool wil geen kippenschuur als nieuwe buur!

17 juli 2018

Roodeschool wil geen kippenschuur als nieuwe buur!

Er zijn plannen om een grote kippenstal voor zo’n 50.000 leghennen met mest opslag te bouwen. De inwoners van Roodeschool zijn donderdag 12 juli uitgenodigd door de initiatiefnemers op een informatieavond. Gabe Penninga was daar namens ons als inwoner bij en heeft er een verslag van gemaakt. Daar werd duidelijk dat Roodeschool hier niet op zit te wachten.

Het gaat om een schuur waarbij 15% van de kippen een vrije uitloop krijgt en mensen vragen zich af of het wel bij 50.000 kippen blijft, want er kan nog flink uitgebreid worden. Die 15% maakt dat het niet gezien wordt als legbatterij maar valt onder de regels voor biologische veehouderij.

De provincie heeft een vergunning afgegeven, die gericht was op de gevolgen voor de stikstofemissies voor de Waddenzee en Schiermonnikoog. Die zijn er bijna niet dus is deze Wet Natuurbeschermingsvergunning afgegeven. Dat ondanks de 220 handtekeningen die vanuit het dorp aangeboden zijn, welke inmiddels “ambtelijk verwerkt” worden. De Gemeente zal gaan over de omgevingsvergunning.

Er komt geen bezwaar- en beroepprocedure tegen de MER-vergunning (Milieu Effect Rapportage) maar deze is onderdeel van de omgevingsvergunning. Daar kan wel bezwaar tegen gemaakt worden. Dhr. Sienot, wethouder van gemeente Eemsmond gaf duidelijk aan dat het waarschijnlijk wel past in het plan, dus dat het wel eens door zou kunnen gaan. Wanneer het besluit voorkomt in de raad is nog niet duidelijk.

We hebben zaterdag 14 juli mensen die ons afgelopen week benaderd hebben hiervoor persoonlijk opgezocht en zijn in gesprek gegaan. Bij degenen die niet thuis waren hebben we een uitnodiging achtergelaten om dat alsnog te doen.

De zorgen die we horen, zijn terecht en delen we. Zorgen over de effecten op de luchtkwaliteit omdat zo veel kippen ook veel fijnstof veroorzaken. Zorgen over de afstand tot het dorp en andere bedrijven en particulieren die dieren houden, wat betekent dit in het geval dat er geruimd of opgehokt moet worden. De schuur zal een deel van het uitzicht belemmeren van een aantal inwoners en er zijn zorgen over eventuele geuroverlast. Deze zorgen zijn er niet alleen in Roodeschool maar ook bijvoorbeeld in Hefswal en Uithuizermeeden.

De SP is geen voorstander van grootschalige vee-industrie, al helemaal niet vlak bij een dorp waar geen draagvlak is onder de inwoners. De komende tijd zullen wij verder gaan met onze gesprekken en kijken waar en hoe we de inwoners van Roodeschool bij kunnen staan in hun actie tegen de komst van deze kippenstal.

Wordt vervolgd!

Vindt u er ook wat van en wilt u dat graag aan ons laten weten? Neem even contact met ons op. Dat kan via hethogeland@sp.nl of bel naar 0652772477 (Linda Visser)