Huurders Wierden en Borgen en SP bieden manifest aan

23 oktober 2021

Huurders Wierden en Borgen en SP bieden manifest aan

Op initiatief van de SP Het Hogeland en SP Eemsdelta  hebben huurders donderdagmiddag een manifest aan de directeur Matthieu van Olffen van Wierden en Borgen overhandigd. In dit manifest ‘Tegen het Niet Luisterende Oor’ eisen de huurders meer zeggenschap, goed structureel onderhoud door vakmensen en een serieuze en duidelijke afhandeling van klachten.

De woningcorporatie ontving de huurders met koffie en thee. Elga Wierenga: „Wanneer je als huurder klaagt, krijg je geen gehoor. Pas als je stevig actie onderneemt, zoals ik met de dode muizen, of wanneer je iets met de pers doet, is er een kans dat er naar je geluisterd wordt. Zo moeten ze niet met huurders omgaan, vind ik.”

Huurder Tom: „Dus onderhoud met aansluitend versterking wordt te duur, maar huurders mogen de hogere energierekening wel betalen. Dat is toch niet eerlijk?”

Karin Bakker: „Het is echt niet normaal hoe ze met mensen om gaan. Het is echt verschrikkelijk. Ik woon er net een jaar, was blij met de woning. Vertellen ze me na drie maanden dat ik er uit moet, want er moet een koper in. Hoe dan? Ze laten ons letterlijk en figuurlijk in de kou zitten.”

De woningcorporatie beloofde deze verhalen en eisen van het manifest mee te nemen in de verbeterplannen. Daar gingen de huurders niet mee akkoord, want een te vage belofte.

“Over een maand krijgen we een overzicht met concrete plannen. We zullen ons dan beraden en kijken of de huurders tevreden zijn”, aldus SP voorzitter Marieke Bootsma. “Het is mooi om te zien hoe strijdbaar zij zijn. Ze zijn er echt klaar mee, dus als de plannen niet concreet genoeg zijn, organiseren we weer een avond om verder plannen uit te stippelen.”